Mona Paiva | Photos by Nelly’s, Ακρόπολη, 1927
Με αυτά τα λόγια, ο Παύλος Νιρβάνας, τον Μάιο του 1929, ήταν ένας από τους λίγους που υπερασπίστηκε στη στήλη του, στο Ελεύθερο Βήμα, την πρώτη Ελληνίδα φωτογράφο, όταν η Αθηναϊκή κοινωνία την κατηγόρησε για τις φωτογραφίες που απεικόνιζαν την διάσημη χορεύτρια Mona Paiva, να χορεύει γυμνή στον Παρθενώνα.
Σε παλιά συνέντευξή της δήλωνε πως είχε τηρήσει όλους τους κανονισμούς.
Από τη διεύθυνση της Ακρόπολης μου είχαν πει ότι η φωτογράφιση έπρεπε να γίνει μετά το επισκεπτήριο. Έτσι για να μην είμαστε δυο κοπέλες μόνες στην ερημιά παρακάλεσα τον πατέρα μου να μας συνοδεύσει. Ήταν όμως εκεί και ο ίδιος ο Φιλαδελφέας. Μας έδειξαν το σπιτάκι του φύλακα και μας είπαν ότι η καλλιτέχνης μπορούσε να αλλάξει εκεί και να βάλει τα πέπλα που είχα φέρει μαζί μου. Η πόρτα ήταν μισάνοιχτη, και καθώς ο ήλιος έγερνε και γέμιζε με φως τον μικρό χώρο, είδα για πρώτη φορά την ξένη χορεύτρια ολόγυμνη. Μου φάνηκε πως ενσάρκωνε το πνεύμα των αρχαίων μαρμάρων! Την ρώτησα αν θα μπορούσε να ποζάρει τελείως γυμνή και δέχτηκε. Έτρεξα και ρώτησα τον Φιλαδελφέα. Η απάντησή του ήταν καταφατική: «Φτάνει οι φωτογραφίες να μην είναι για δημοσίευση».
“Henry is in love with Mona Paiva, a reigning courtesan of a hundred years ago whose photograph he found on the quays. His pockets are full of notes on the meals he would like to eat one day.”
The Diary of Anais Nin, Volume 1. 1931-1934
“Henry has a picture of Mona Paiva, the dancer, tacked over his washstand, along with two photos of June, one of me, and some of his watercolors.”
Anais Nin, Henry and June, 1986
< Daniel Masclet, Mona Paiva, 1933