Τα γυμνά της Δράμας | Θεόδωρος Νικολέρης, 1930

0
CE98CEB5CF8CCEB4CF89CF81CEBFCF82CE9DCEB9CEBACEBFCEBBCEADCF81CEB7CF821CE98CEB5CF8CCEB4CF89CF81CEBFCF82CE9DCEB9CEBACEBFCEBBCEADCF81CEB7CF82
Θεόδωρος Νικολέρης, Δράμα, 1930

 Έχοντας μαθητεύσει επί σχεδόν δεκαπέντε χρόνια –από το 1906- στο πλευρό του πιο καταξιωμένου φωτογράφου της Κωνσταντινούπολης, του περίφημου Ν. Αντριωμένου, ο Θεόδωρος Νικολέρης αποφασίζει να καταταγεί εθελοντής στον ελληνικό στρατό το 1920, με την έναρξη της Μικρασιατικής Εκστρατείας. Υπηρετεί στη 12η Μεραρχία, όπου βιώνει από πρώτο χέρι την προέλαση και μετέπειτα την καταστροφή, την τραγική εκκένωση, την απώλεια. Οι φωτογραφίες του εκείνης της περιόδου αποτελούν έως και σήμερα όχι μόνο αδιαμφισβήτητες ιστορικές μαρτυρίες αλλά και σπουδαία καλλιτεχνήματα, εάν λάβει κανείς υπ’ όψιν τις πρακτικές συνθήκες αλλά και τα τεχνικά μέσα που διέθετε. Το 1925 εγκαθίσταται στη Δράμα, όπου ιδρύει το Studio Νικολέρης. Ασχολείται με όλα σχεδόν τα είδη της φωτογραφίας, κυρίως όμως με το πορτρέτο. Την ίδια εποχή δημιουργεί τα περίφημα Γυμνά της Δράμας.

CE98CEB5CF8CCEB4CF89CF81CEBFCF82CE9DCEB9CEBACEBFCEBBCEADCF81CEB7CF82 1CE98CEB5CF8CCEB4CF89CF81CEBFCF82CE9DCEB9CEBACEBFCEBBCEADCF81CEB7CF82 2
Θεόδωρος Νικολέρης, Δράμα, 1930


Το 1944 ο Θεόδωρος Νικολέρης εγκαθίσταται στη Θεσσαλονίκη, όπου και μεταφέρει το Studio Νικολέρης. Το 1964 μεταβαίνει στην Αθήνα, όπου και δημιουργεί δεύτερο στούντιο: εκεί φωτογραφίζει πορτρέτα της πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής ζωής της χώρας) από το βασιλικό ζεύγος Κωνσταντίνου και Άννας, τον πρωθυπουργό Γεώργιο Παπανδρέου, τον ακαδημαϊκό και διευθυντή της Τράπεζας της Ελλάδος Ξενοφώντα Ζολώτα, την πρωταγωνίστρια του θεάτρου Μαρίκα Κοτοπούλη καθώς και αναρίθμητους γάμους.

CE98CEB5CF8CCEB4CF89CF81CEBFCF82CE9DCEB9CEBACEBFCEBBCEADCF81CEB7CF822CE98CEB5CF8CCEB4CF89CF81CEBFCF82CE9DCEB9CEBACEBFCEBBCEADCF81CEB7CF82 3
Θεόδωρος Νικολέρης, Δράμα, 1930

” Ήθελε πάντα να πηγαίνει ένα βήμα πιο μπροστά. Ήταν αυστηρός με τη δουλειά του. Κάποτε, τη δεκαετία του ’30 είχε βγάλει κάτι περίφημαγυμνά, στη Δράμα. Τότε η περιοχή ήταν πολύ πλούσια χάρη στα καπνά κι ερχότανε μπουλούκια, θεατρικές ομάδες δηλαδή, και χορεύτριες, οι οποίες δεν ήταν Ελληνίδες. Και αυτές τις χορεύτριες τις φωτογράφισε μια φορά γυμνές, τα γυμνά παρουσιάστηκαν το 1985 σε τιμητικήέκθεση στη Διεθνή Έκθεση Φωτογραφίας της Αρλ, όσο ήταν ακόμα εν ζωή.” (…)
Η φωτογράφος Χρύσα Νικολέρη για τον παππού της Θ. Νικολέρη

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *